Grønne afgifter

Grønne afgifter for miljøet skyld – ikke for pengenes

Sammenlignet med andre OECD-lande er provenuet fra grønne afgifter højt i Danmark. Det skyldes især høje afgifter på energi og transport, mens provenuet fra egentlige miljøafgifter – f.eks. afgift på CO2 eller svovl – kun udgør en relativt lille del af det, som i Danmark betegnes som grønne afgifter.

Grønne afgifter er en gevinst, når de svarer til miljøbelastningen. Derved sikres, at den pris, der betales for en vare, afspejler dens miljøomkostninger. Hvis luftforurening af et stof giver anledning til dobbelt så høje miljøskader som et andet stof, så skal den grønne afgift være dobbelt så høj. Vi anbefaler derfor grønne afgifter, hvor afgiftssatsen afspejler miljøbelastningen.

Nogle grønne afgifter er imidlertid væsentligt højere. Ofte fremhæves, at grønne afgifter er bedre end beskatning af arbejde, fordi skat på arbejde mindsker arbejdsudbuddet og gør Danmark fattigere. Argumentet holder imidlertid ikke. I almindelighed reducerer ”for høje” grønne afgifter faktisk arbejdsudbud mere, end hvis provenuet opkræves gennem indkomstskatten.

Arbejdsudbuddet afhænger ikke kun af, hvor meget vi får udbetalt efter skat. Grønne afgifter hæver priserne og medfører derfor, at vores realløn falder. Grønne afgifter reducerer derfor også arbejdsudbuddet på samme måde som skat på arbejdsindkomst.

Faktisk vil en for høj miljøafgift lede til flere forvridninger i økonomien end skat på arbejdsindkomst. Det skyldes, at den for høje miljøafgift ud over at mindske arbejdsudbuddet også giver en uhensigtsmæssig forvridning af forbruget. Skat på arbejde mindsker ”kun” arbejdsudbuddet. Derfor vil der være en gevinst ved at sænke for høje grønne afgifter og i stedet tilvejebringe det tilsvarende provenu via en lidt højere beskatning af arbejdsindkomst.

Dette illustreres i vores seneste miljøøkonomiske rapport, hvor vi har beregnet gevinsten ved at nedsætte den høje elafgift og hæve skatten på arbejde. Elafgiften er meget højere end beskatningen af andre typer energi, også når der tages højde for forskelle i udledning af CO2 og energiforbrug. Reduceres elafgiften til samme niveau som andre energiafgifter vil det give en årlig samfundsøkonomisk gevinst på ca. 1,8 mia. kr. En lavere elafgift vil også fremme den grønne omstilling, fordi det tilskynder til at udskifte olie- og gasfyr med mere miljøvenlige varmepumper.

Vi er ikke modstandere af grønne afgifter – tværtimod – men afgifterne skal afspejle miljøbelastningen. Der er behov for at sænke afgiften på f.eks. el og omforme de høje registreringsafgifter. Der er imidlertid også behov for at indføre helt nye grønne afgifter. Det gælder for eksempel for landbrugets udledning af kvælstof til vandmiljøet og udledningen af partikler fra brændeovne.

Øvrige publikationer i tilknytning til rapporten

Af formandsskabet for De Økonomiske Råd, Michael Svarer, Carl-Johan Dalgaard, Lars Gårn Hansen, og Torben Tranæs

Jyllands-Posten , 9. maj 2017
Skrevet i relation til