Dansk Økonomi, efterår 2022

Rapportens hovedkonklusioner

Rapportens hovedkonklusioner sammenfatter de væsentligste pointer fra rapportens kapitler.

  • I kapitel I, Aktuel økonomisk politik, rapporteres formandskabets vurderinger og anbefalinger til den økonomiske politik. Særligt kommenteres på en række tiltag, der har til formål at hjælpe husholdninger og virksomheder i forhold til de hastigt stigende priser. I kapitlet skitseres nogle principper, der bør iagttages, og med udgangspunkt i disse kommenteres blandt andet på låneordningen for høje energiregninger, nedsættelsen af elafgiften og huslejeloftet. I kapitlet kommenteres også på ministeriernes regneprincipper og konsekvensvurderinger for ændringer i selskabsskatten
  • Kapitel II, Konjunktur og offentlige finanser, indeholder en fremskrivning af dansk økonomi til 2030. Kapitlet har særligt fokus på årsager og konsekvenser af den høje inflation. Fremskrivningen peger på, at der er udsigt til et markant fald i beskæftigelsen og faldende boligpriser. Kapitlet indeholder også et afsnit om budgetloven, hvor der peges på et behov for en række ændringer og et generelt behov for bedre dokumentation
  • Kapitel III, Finanspolitisk holdbarhed , indeholder en langsigtet fremskrivning af dansk økonomi og de offentlige finanser. Fremskrivningen viser, at finanspolitikken er mere end holdbar med en såkaldt holdbarhedsindikator på 1 pct. af BNP. Kapitlet indeholder også en analyse af, hvordan ændringer i aldersgrænserne for efterløn og folkepension påvirker beskæftigelsen for partnerne til de direkte berørte personer. Ifølge analyserne forøger det den samlede effekt af tilbagetrækningsordningerne med omkring 3.500 personer i 2021, når effekten på partnerne inddrages
  • Kapitel IV, Lærerbidrag i folkeskolen præsenterer analyser, der belyser, hvor stor forskel en god eller en mindre god lærer kan gøre for elevernes læring og resultater. Analysen viser, at en lærer, der er blandt de (10 pct.) bedste undervisere, kan forbedre elevernes resultater ved afgangsprøven i dansk med op til 0,88 karakterpoint sammenlignet med en lærer, der er blandt de dårligste (10 pct.).  Denne forskel er større end selv en dramatisk reduktion i klassens størrelse eller en betydelig forøgelse i antallet af ugentlige undervisningstimer.
Del af
Publikationens forside - Dansk Økonomi, forår 2019

Dansk Økonomi, efterår 2022