Kapitel V: Kollektiv trafik
Kapitel V i hovedtræk
Der er mange grunde til at støtte kollektiv transport, herunder stordriftsforskelle, sociale hensyn samt forskelle i eksternaliteter mellem individuel og kollektive transportformer. Hvis eksternaliteterne er dækket af kørsels- eller andre afgifter er det ikke et argument for at støtte kollektiv transport. Generelt bør politikindgreb ligge så tæt på eksternaliteten som muligt. Det betyder eksempelvis, at trængsel bør håndteres ved indførsel af roadpricing - ikke ved at øge tilskuddet til kollektiv transport.
Tilskud til kollektiv trafik i Hovedstaden
Kapitlet indeholder en analyse af det nuværende tilskudsniveau i Hovedstadsområdet. Analysen viser, at det nuværende tilskudsniveau er nogenlunde passen i myldretid, men at det bør øges uden for myldretiden. Ved at anvendes tilskuddet til at øge antallet af afgange vil velfærdsgevinsten (ved mindre ventetid) være større, end hvis tilskuddet anvendes til at sænke billetpriserne.
Udlicitering og effektivisering
Erfaringerne med udliciterng af busdriften i Danmark er gode, og der er også overvejende gode erfaringer med udlicitering af togdrift i flere lande. For at sikre og fastholde effektiviseringsgevinster i togdriften i Danmark bør staten øge udliciteringsomfanget.