Produktivitet

Kapitel IV: Forklaringer på udviklingen i virksomhedernes markedsmagt

Hovedbudskaber

  • Globalisering indebærer velfærdsgevinster for Danmark grundet øget international arbejdsdeling. Desuden kan globalisering øge produktiviteten, blandt andet på grund af læringsgevinster, når danske virksomheder handler med udlandet.
     
  • Danske virksomheder udsættes i stigende grad for importkonkurrence fra udlandet, hvilket har bidraget til at mindske markupperne.
     
  • Andre aspekter ved globalisering kan imidlertid have bidraget til at øge markupperne. Når danske virksomheder handler mere med andre lande, opnår de gevinster i form af højere produktivitet og lavere omkostninger. To analyser i kapitlet finder, at gevinsterne ved øget handel kan have været ulige fordelt, og dermed givet nogle virksomheder en konkurrencefordel, som de har udnyttet til at øge markupperne. De øgede markupper har isoleret set mindsket gevinsterne ved globalisering.
     
  • Teknologiske fremskridt er en vigtig drivkræft bag produktivitetsvækst. Hvis nogle virksomheder får større gavn af ny teknologi end andre, kan de imidlertid anvende denne fordel til at øge markupperne.

Kapitel IV kort fortalt

I kapitlet undersøges en række mulige forklaringer på, at markupperne er øget i Danmark. Kapitlet ligger dermed i forlængelse af kapitel III, som opgør udviklingen i markupper.

Der undersøges tre typer af forklaringer: Globalisering, teknologi og regulering.

Globalisering indebærer samfundsøkonomiske gevinster, da de enkelte lande i højere grad specialiserer sig i produktionen af de varer og ydelser, som de komparativt set er bedst til.

Globalisering kan påvirke konkurrencen ad flere veje, og det er vanskeligt at sige, om den samlede effekt er positiv eller negativ.

Danske virksomheder udsættes i stigende grad for konkurrence fra udlandet i form af øget import af konkurrerende varer og ydelser. Dette har bidraget til at mindske markupperne.

Andre aspekter ved globalisering kan have bidraget til at øge danske virksomheders markedsmagt. To analyser i kapitlet indikerer, at virksomheder, som har opnået fordele ved handel, har øget deres produktivitet og markupper. Effekten på markupperne kan skyldes, at virksomhederne bliver mere effektive end konkurrenterne, hvilket giver dem mere markedsmagt. Disse positive effekter på markupperne kan have mindsket gevinsterne ved globalisering.

Teknologiske fremskridt øger produktiviteten og kan også påvirke konkurrencen. Hvis nogle virksomheder får mere gavn af nye teknologier end andre, kan det give dem en konkurrencefordel, som de kan udnytte til at øge markupperne. I kapitlet undersøges en række mulige aspekter af teknologiske fremskridt, som kan have bidraget til at øge markupperne.

Dokumentationsnotater mm.

Del af
Publikationens forside

Produktivitet 2022