Produktivitet
Kapitel IV: Forklaringer på udviklingen i virksomhedernes markedsmagt
Kapitel IV kort fortalt
I kapitlet undersøges en række mulige forklaringer på, at markupperne er øget i Danmark. Kapitlet ligger dermed i forlængelse af kapitel III, som opgør udviklingen i markupper.
Der undersøges tre typer af forklaringer: Globalisering, teknologi og regulering.
Globalisering indebærer samfundsøkonomiske gevinster, da de enkelte lande i højere grad specialiserer sig i produktionen af de varer og ydelser, som de komparativt set er bedst til.
Globalisering kan påvirke konkurrencen ad flere veje, og det er vanskeligt at sige, om den samlede effekt er positiv eller negativ.
Danske virksomheder udsættes i stigende grad for konkurrence fra udlandet i form af øget import af konkurrerende varer og ydelser. Dette har bidraget til at mindske markupperne.
Andre aspekter ved globalisering kan have bidraget til at øge danske virksomheders markedsmagt. To analyser i kapitlet indikerer, at virksomheder, som har opnået fordele ved handel, har øget deres produktivitet og markupper. Effekten på markupperne kan skyldes, at virksomhederne bliver mere effektive end konkurrenterne, hvilket giver dem mere markedsmagt. Disse positive effekter på markupperne kan have mindsket gevinsterne ved globalisering.
Teknologiske fremskridt øger produktiviteten og kan også påvirke konkurrencen. Hvis nogle virksomheder får mere gavn af nye teknologier end andre, kan det give dem en konkurrencefordel, som de kan udnytte til at øge markupperne. I kapitlet undersøges en række mulige aspekter af teknologiske fremskridt, som kan have bidraget til at øge markupperne.