Økonomi og Miljø 2019
Kapitel II: Lækage af drivhusgasudledninger og dansk klimapolitik
Kapitel II kort fortalt
I kapitel II er der foretaget nye opgørelser af CO2e-lækageraten for Danmark som helhed og for forskellige dele af dansk økonomi. Derudover er det undersøgt, hvad forskelle i lækageraten for forskellige dele af ikke-kvotesektoren betyder for en regulering, der omkostningseffektivt sænker de globale udledninger og samtidig opfylder 2030-forpligtelsen for ikke-kvotesektoren.
Analyserne tyder på, at CO2e-lækageraten ved en afgift på drivhusgasser for Danmark som helhed er på 45-53 pct. Lækageraten er højere for den energiintensive industri samt el- og varmesektorerne, som er underlagt EU’s kvotesystem. De relativt høje lækagerater for disse sektorer skal blandt andet ses i sammenhæng med, at reduktioner i udledningerne fra disse sektorer i høj grad vil blive modsvaret af en stigning i udledningerne af drivhusgasser i resten af EU i fremtiden.
Lækageraterne er generelt lavere for de sektorer, som ikke er omfattet af EU’s kvotesystem. Det skyldes blandt andet, at mange EU-lande ikke kan øge deres udledninger fra ikke-kvotesektorerne som reaktion på en strammere klimapolitik i Danmark, da de også er forpligtet til at reducere deres udledninger frem mod 2030.
Det danske landbrug har en højere lækagerate end de resterende ikke-kvotesektorer. Den relativt høje lækagerate for landbruget afspejler blandt andet, at forbruget af fødevarer er relativt ufølsomt overfor ændringer i indkomst og priser. Når landbrugsproduktionen mindskes i Danmark som følge af regulering, stiger landbrugsproduktionen og de dertil hørende udledninger derfor relativt meget i udlandet.
Den aftalte 2030-forpligtelse for ikke-kvotesektoren er alene relateret til de nationale udledninger. Hvis det politisk ønskes at reducere de globale udledninger, udover hvad der følger af denne forpligtelse, bør klimapolitikken i Danmark indrettes til at tage højde for CO2e-lækage. Hensynet til de globale udledninger vil øge de samfundsøkonomiske omkostninger ved at leve op til 2030-forpligtelsen.
En omkostningseffektiv reduktion af de globale udledninger kræver, at klimaindsatsen i et vist omfang forskydes fra de dele af ikke-kvotesektoren, der har store lækageeffekter, over til de dele, der har små lækageeffekter. Forskydningen af klimaindsatsen er dog relativt begrænset.
Således skal personbiler ikke bidrage yderligere til opnåelse af 2030-forpligtelsen, selv om lækageraten er lille for personbiler. Det skyldes, at de samfundsøkonomiske omkostninger ved yderligere CO2e-reduktioner for personbiler er relativt høje. Landbruget skal bidrage lidt mindre, når der tages højde for lækage, fordi lækageraten for landbruget er høj, mens resten af ikke-kvotesektoren skal bidrage tilsvarende mere.
Landbruget skal dermed forsat bidrage væsentligt til opnåelse af 2030-forpligtelsen, selv om landbruget har en høj lækagerate. Årsagen er, at der er afledte gevinster ved at reducere landbrugets udledninger af drivhusgasser i form af mindre udledninger af ammoniak og nitrat.