Produktivitet 2017

Kapitel IV: Produktivitetsforskelle mellem virksomheder

Kapitel IV indeholder en analyse af spredningen i produktiviteten mellem virksomheder. Analysen peger på, at gruppen af virksomheder med høj produktivitet indenfor servicesektoren er løbet fra de øvrige virksomheder (hovedgruppen), primært siden 2008. Tendensen er mindre udtalt end set på OECD-plan.

Resultaterne i kapitel IV peger på, at de stigende produktivitetsforskelle indenfor servicesektoren skyldes stigende teknologiske forskelle mellem de mest produktive virksomheder og hovedgruppen. Indenfor industrien er forskellene ikke blevet større.

Stigning i produktivitet (TFP) siden 2001 - Industri   
        
                                              
Stigning i produktivitet (TFP) siden 2001 - Servicesektor

De er flere mulige forklaringer på de stigende forskelle indenfor servicesektoren:

  • Finanskrisen kan have ramt de teknologiske investeringer i virksomheder i hovedgruppen særligt hårdt
  • Der kan være sket et underliggende skifte i retning af øget betydning af immaterielle aktiver
  • Stordriftsfordele kan være blevet mere betydningsfulde over tid
  • Forhold som ledelse, ejerskab og organisation kan være blevet mere betydningsfulde over tid

Resultaterne i kapitlet tyder desuden ikke på, at udviklingen kan forklares med en øget betydning af uddannelse (skill bias), kraftige produktivitetsstigninger i IT-intensive brancher eller øget konkurrence som følge af globalisering eller afregulering.

Del af
Publikationens forside - Produktivitet 2017

Produktivitet 2017