Produktivitet 2020
Kapitel II: Investeringer i infrastruktur
Kapitlet undersøger effekterne af transportinfrastruktur på produktionen og produktiviteten og diskuterer, hvordan disse effekter bør indgå på gevinstsiden i cost-benefit-analyser.
Investeringer i infrastruktur påvirker produktiviteten i mange dele af den private sektor og har også betydning for offentlig produktivitet, idet investeringernes effektivitet kan opgøres ved de gavnlige virkninger for samfundet set i forhold til omkostningerne. Transportens omfang er steget, og der er ingen tegn på, at denne tendens vil stoppe.
Gevinster og omkostninger ved infrastrukturprojekter opgøres i såkaldte cost-benefit-analyser. Transportministeriet fastlægger en række regnemetoder, som har til formål at sikre, at analyserne af forskellige infrastrukturprojekter er sammenlignelige. Cost-benefit-analyserne leverer et vigtigt bidrag til at sikre, at de politiske prioriteringer af infrastruktur foretages på et økonomisk velfunderet grundlag.
De traditionelle opgørelsesmetoder til cost-benefit-analyser, som også anbefales af Transportministeriet, vil opfange nogle af produktivitetsgevinsterne ved investeringer i infrastruktur, men formentlig ikke dem alle. Opgørelsen af gevinsterne afspejler brugernes direkte fordele ved brugen af infrastrukturen – altså de fordele, brugeren har en betalingsvillighed for. Hvis infrastrukturen skaber samfundsøkonomiske fordele herudover i form af eksterne effekter på produktiviteten for andre end brugerne, vil dette imidlertid ikke være indregnet.
I analysen, der præsenteres i kapitel II, konkluderes det, at færdiggørelsen af motorvejsstrækninger i Østjylland i 1990’erne har haft en positiv effekt på den samlede indkomst i landet. Der estimeres en positiv effekt på lokalområdernes erhvervsindkomst og beskæftigelse, som indikerer, at motorvejene har haft en positiv effekt på den samlede indkomst. Denne konklusion drages også i andre undersøgelser af effekten af infrastruktur i Danmark og udlandet. I kapitlets analyse – og i andres analyser – er det en udfordring at opgøre størrelsen af den samlede effekt. Det skyldes, at det er vanskeligt at afgøre, hvor stor en del af den estimerede effekt i lokalområderne, som skyldes omflytning af beskæftigelse og andre ressourcer fra andre områder, og hvor stor en del, som skyldes ny økonomisk aktivitet.