Produktivitet

Kapitel III: Udviklingen i danske virksomheders markedsmagt

Hovedbudskaber

  • Danske virksomheder har fået mere markedsmagt mellem 2000 og 2018, og konkurrencen er dermed blevet svagere.
     
  • Svag konkurrence udgør en omkostning for forbrugerne og samfundet, da priserne er højere og forbruget lavere, end når konkurrencen er stærk. Samtidig giver svag konkurrence lavere produktivitet, da virksomhederne ikke i samme grad tilskyndes til at bruge de mest effektive arbejdsgange og teknologier.
     
  • Forskellene i virksomhedernes markedsmagt er øget mellem 2000 og 2018. Dette kan have trukket i retning af lavere produktivitet og velfærd på samfundsniveau grundet en mindre effektiv fordeling af arbejdskraft og kapitel mellem virksomhederne.

Kapitel III kort fortalt

I kapitlet undersøges udviklingen i konkurrencen i Danmark. Virksomhedernes markedsmagt måles ved markupper, som angiver, hvor meget priserne overstiger omkostningerne ved at producere. Hvis konkurrencen er stærk, tvinges virksomhederne til at sætte priserne tæt på omkostningerne for at undgå at tabe markedsmagt. Hvis konkurrencen omvendt er svag, har virksomhederne markedsmagt til at sætte høje priser uden at de mister store markedsandele for derved at opnå større indtjening.

Hovedkonklusionen i kapitlet er, at markupperne blandt danske virksomheder er steget, hvilket tyder på, at konkurrencen er blevet svagere. Markupperne beregnes på baggrund af regnskabsdata for danske virksomheder, som udgør en betydelig del af økonomien. Stigningerne har været størst i industrien, men markupperne er også steget indenfor service.

I kapitlet diskuteres også betydningen af konkurrence for produktivitet og velfærd.

Når markupperne er høje, opstår et velfærdstab, fordi virksomhederne sætter høje priser, og forbruget derfor bliver for lavt. Svag konkurrence kan også mindske produktiviteten i virksomhederne, idet de ikke i samme grad anspores til at anvende de mest effektive arbejdsgange og teknologier, som når konkurrencen er stærk.

Konkurrence kan derudover påvirke incitamenterne til at forske og udvikle og herigennem produktivitetsvæksten. Empiriske studier peger overvejende på, at styrket konkurrence øger tilskyndelsen til at forske og udvikle.

Endelig kan større forskelle i graden af konkurrence mellem virksomhederne skade produktiviteten på samfundsplan. Det skyldes, at fordelingen af ansatte og kapital mellem virksomhederne bliver mindre effektiv. I kapitlet findes, at forskellene mellem virksomhedernes markedsmagt er øget, hvilket altså må forventes at have skadet produktiviteten.

Dokumentationsnotater mm.

Del af
Publikationens forside

Produktivitet 2022