Sixpack
I december 2011 trådte nye regler for økonomisk styring i EU i kraft. Det gjaldt blandt andet stramning af regelsættet i Stabilitets- og vækstpagten. Den indeholdt seks direktiver/regulativer - deraf navnet ”sixpack”, jf. også fakta-boksen nederst på siden.
Makroøkonomiske ubalancer
For Danmark er den væsentligste konsekvens af sixpacken, at EU har indført overvågning af makroøkonomiske ubalancer. Ideen bag dette er erfaringerne fra finans- og gældskrisen, hvor store makroøkonomiske ubalancer fik lov til at blive opbygget i flere lande - med efterfølgende konsekvenser for de offentlige finanser.
Hvis EU-Kommissionen vurderer, at der er store makroøkonomiske ubalancer i et land, kan rådet sende landet i Excessive Imbalance Procedure (EIP) og dermed pålægge det at gennemføre tiltag, der sigter på at rette op på ubalancerne indenfor en given tidsramme.
Hvis rådet vurderer, at landet har levet op til sine forpligtelser, men at de makroøkonomiske ubalancer stadig eksisterer, så vil proceduren blive sat i bero. Først når rådet vurderer, at der er foretaget de nødvendige foranstaltninger, og når der ikke længere vurderes at være uforholdsmæssige store ubalancer, så vil landet komme ud af procedure.
I sidste ende kan et (euro)land blive pålagt sanktioner, hvis landet ikke lever op til henstillingerne. Konkret skal EU-Kommissionen årligt udarbejde en rapport ("Alert Mechanism Report") baseret på et scoreboard (”måltavle”) af indikatorer. Der er 11 indikatorer, heriblandt betalingsbalancens løbende poster, eksportmarkedsandel, nominelle enhedslønomkostninger og huspriser. Det skal være med til at identificere lande, hvor det er nødvendigt med en dybere analyse, jf. også faktaboksen om Danmark til højre.
De dybere analyser udgør fundamentet for eventuelle yderligere tiltag og dermed om, hvorvidt medlemslandet oplever uforholdsmæssige store makroøkonomiske ubalancer, som udløser en henstilling under EIP. En advarselslampe for en af indikatorerne vil dog ikke per automatik udløse en konklusion om en uforholdsmæssig stor ubalance – der tages også højde for anden relevant information.
Find yderligere information om de makroøkonomiske ubalancer og de dertil knyttede procedurer, herunder det omtalte "Scoreboard" i faktaboksen nederst på siden.
Andre elementer i sixpacken
De øvrige elementer af sixpacken vedrører primært mere overvågning af budgetprocessen. Samtidig indebærer sixpacken, at udviklingen i den offentlige gæld vejer lige så tungt som udviklingen i underskuddet med hensyn til afgørelser om et land skal i "procedure" (EDP - Excessive Deficit Procedure). En korrigerende procedure kan nu lige såvel indledes som følge af et for højt gældsniveau som et for højt underskud.
Sixpacken stiller også krav om løbende offentliggørelser af en række regnskabsbaserede nøgletal samt opgørelser af offentlige forpligtelser. Det gælder blandt andet:
- Månedlige regnskabstal for den statslige økonomi
- Kvartalsvise regnskabstal for kommunernes og regionernes økonomi
- En samlet opgørelse af de offentlige garantiforpligtelser.